»

Friday, May 7, 2010

selamat hari emak

dulu kalau kene pilih opah atau mak, mesti aku pilih opah. Opah sgt cool bg aku, berbanding ngan mak yang selalu marah2x. Aku mmg have fun spend time together dengan dia. Die very the gossip girl, very the funny, very the pleasant lah...

mase aku kat hostel dulu, aku mmg slalu tepon mak. pesan itu, pesan ini, sebab mak mmg dtg every weekend. tapi kalau takde ape nak di pesan pun aku tepon jugak. aku rase suke la nak main tepon tu. tapi mak selalu je marah, die tak bagi aku call die setiap hari. aku benci kalau mak tak bagi aku tepon,sebab aku mmg suke tepon...

walaupun aku sayang opah. tapi opah selalu tak leh angkat fon waktu petang. sebab fon kat bilik dan die ptg2x tgk tv kat depan jd die sakit kaki nak ulang alik, mak selalu warning aku kalau nak call opah malam sebab waktu malam opah ada dalam bilik...malam time mmg limited.. prep lagi.. aku still call jugak opah sebab mak tak nak layan aku..

raya 2006 mmg worst raye bg aku.. macam besa kiteorg mmg akan pertahankan raya ngan opah berbanding raya ngan tokwan.. aku mmg mengaku aku sayang opah sangat berlebihan dari tok wan.. tapi abah mesti la nak jenguk mak die time raye.. jadi raye kedua kiteorg balik kedah.. subuh esoknye dapat call opah masuk wad..

kalau aku tahu itu detik terakhir aku akan jumpe die.. kalau lah aku tahu..opah masuk wad dekat 2 minggu.. die mmg tak sakit tapi die ade batuk.. jadi air dah masuk kat paru2x n then jd jangkitan kuman... lepas 2 minggu aku kene balik johor tuk final exam.. x ingat sem bape.. sebelum aku bertolak aku tgk opah kat hosp.. walaupun die tak sedar diri.. die pegang tangan aku n then macam nak peluk aku.. aku ingat momen tu.. sampai mati aku ingat.. dan itu lah kali terakhir.. x salah lagi.. berat rase nak balik tu petanda org yg teratas di hati aku akan pergi...

arwah opah meninggal pagi jumaat.. ptg tu aku ade paper management... aku meraung atas katil.. aku nak balik ipoh tgk opah.. tapi kalau aku tak ambil paper tu aku kene repeat balik.. lagipun dorang nak kebumi lepas zohor dan mmg tak sempat kalau balik naik apa-apa kenderaan pun..

selepas opah pergi aku tak boleh tgk ape pun yang berkaitan dn opah.. rumah, barang2x.. aku sedih.. aku selalu je teringat ape yang opah suke makan, apa yang kami selalu buat masa bulan pose.. banyak kenangan.. sgt banyak..

tepat pada masanya.. mak mula close dengan aku.. bukan dulu tak close, tapi maybe dulu aku budak jadi aku nakal, jadi kalau tak marah.. mmg lah kan.. tapi kalau opah mesti sayang cucu die..

seperti opah jugak, mak mengisi kekosongan hati aku sama seperti opah treat aku walaupun dengan cara yang berlainan.. tapi feeling die sama.. dan seperti aku sayang opah dulu.. aku syg mak aku lebih dr segala-galanya di dunia...

sekarang aku dah 23 tahun.. dah kerja.. dan banyak yang aku pikirkan macam mana nak happy kan mak..aku tahu mak org yang sangat sederhana.. dan die tak expect pun aku bagi kemewahan pada die..

tapi untuk mothers day weekend ni. aku tak da hadiah lagi tuk die. tudung, kain, sume klise.. kalau aku balik every week ada je tuk mak... tapi itu je pun yang aku mampu... kalau aku tanya kat mak apa yang die nak mesti tuk hari ibu die jawab tak nak aper2x.. die mesti nak tgk aku berjaya dapat degree, dapat post permanent, jaga hubungan dgn Allah.. mungkin itu saja.. tapi itu bukan kemahuan die .. tapi kemahuan aku.. jadi mak hanya mahu aku menjadikan kemahuan kami bersama menjadi realiti itu sudah cukup.. mulia hati mak..

mak.. kakak tak nak cakap besar.. kakak pun tak nak janji seberapa cepat atau bila.. tapi bila duit kakak dah cukup nanti kakak akan hantar mak pegi mekah.. itu cita2x kakak... mak selalu kalau kite abes cakap fon kan selalu mak cakap i love u.. kakak cakap i love u too.. mak i mean it.. i love u very much..

sebagaimana akak sayang opah, akak sayang mak. dan tak der siapa dapat ambil tempat tertinggi tu dalam hati kakak.. tak kan ade.. walaupun selepas ni mungkin kakak akan kawen dan membina keluarga.. die akan jadi selepas mak dan opah..

MAK.. akak tak mahu mak menjadi emak yang terbaik didunia, kerana akak tak berkongsi dengan dunia mak kakak. kakak nak mak jadi mak terbaik tuk kakak.. n of coz la kene kongsi ngan abang n adik.. nak buek camno.. tu mak kome jugak kan..

HAPPY MOTHERS DAY MAK...

sekian.....

0 comments:

Post a Comment